20 de motive pentru care să apelezi la o firmă de consultanță

De ce să apelezi la o firmă de consultanță?

 

Observ de ceva timp că circulă ideea că este mai bine să accesezi o sursă de finanțare de tipul programului Start Up Nation și fără a apela la serviciile unei firme de consultanță în ciuda faptului că aceasta cheltuială este eligibilă. Îmi dau seama că punctul meu de vedere este subiectiv, dar o să încerc să contracarez acest curent prin a îmi exprima opinia privind necesitatea apelării la o firmă de consultanță.   

  1. Experiența – în principiu, consultantul este o persoană cu experiență în domeniul respectiv, care cunoaște foarte bine noțiunile de referință. Consultantul poate să prevină și să remedieze eventualele evenimente negative, astfel încât proiectul să fie câștigător. Acest lucru se datorează vastei experiențe cumulate de către consultant pe parcursul întregii sale pregătiri.
  2. Eviți greșelile elementare. Acest punct se leagă de primul, adică de experiență. Consultantul a trecut de nenumărate ori prin procesele de proiectare a unei afaceri și știe foarte bine care sunt greșelile pe care o persoană le poate face. Din acest motiv, apelarea la un consultant înseamnă o siguranță mai mare și un grad ridicat de reușită în afaceri. De asemenea, greșelile sunt purtătoare de costuri, uneori destul de ridicate, ceea ce înseamnă că alegerea unui consultant este o variantă mai ieftină.  
  3. O a doua opinie – un punct de vedere mai obiectiv (e subiectiv pentru că vrea ca proiectul sa aibă loc și să își primească comisionul aferent finanțării). Consultantul poate să vadă ideea de afacere în ansamblu, fără să fie influențat de factori de natură personală. Datorită comisionului aferent finanțării, consultantul își dă tot interesul și face tot ceea ce este posibil ca proiectul să fie câștigător.  
  4. Lucrul cu un consultant e un prilej de învățare – prin nivelul de pregătire, experiență, networking consultantul ar trebui să fie un mentor, un profesor de la care să înveți într-un cadru informal. Antreprenoriatul nu se învață la facultate, din cărți sau din diverse cursuri online. Se poate spune despre antreprenoriat că este un domeniu care se învață din experiență, lucrând alături de oameni care deja știu despre ce este vorba. Consultantul are cunoștințele și experiența necesare pentru a ,,preda” antreprenoriatul, nu de puține ori, consultanții fiind la rândul lor antreprenori.  
  5. Poți face benchmarking cu alte firme, consultantul este obligat să păstreze confidențialitatea informațiilor dar îți poate oferi un feedback despre cum se compară activitatea și rezultatele tale cu ale altor firme în aceeși situație, domeniu de activitate. 
  6. Un sistem de networking – prin experiența prin care a trecut, prin prestigiu profesional consultantul ar trebui să fie cunoscut și să cunoască destul de multe persoane  la nivelul autorităților, furnizorilor, băncilor, potențialilor clienți, concurenți etc. Nu e vorba aici de exercitarea unor presiuni de a încălca reguli, ci de multe ori este vorba despre un număr de telefon la care să îți răspundă o persoană amabilă și care să îți explice cum să rezolvi problema sau chiar să o rezolve în locul tău.
  7. Nu trebuie să reinventezi roata – sunt anumite metode și tehnici de antreprenoriat manageriale sau de marketing bine documentate în literatura de specialitate și pe care un consultant bun le va folosi cu îndemânare. Dacă nu ai mai lucrat niciodată cu un studiu de piață, o analiză SWOT, o proiecție de cash-flow sau măcar cu un grafic GANTT atunci mai mult ca sigur trebuie să apelezi la un consultant.  
  8. Susținere logistică în momente dificile și nu numai. Tocmai întocmești cererea de rambursare, documentele s-au adunat, sunt bine organizate și trebuie să faci dosarul oglindă (copia certificată), de obicei ăsta e un moment în care mulți realizează că le-ar prinde bine: un perforator de capacitate mare, o ștampilă  ”conform cu originalul”, un scaner și o imprimantă performantă și eventual vreo două mâini în plus.
  9. Ar trebui să te ajute cu un sprijin psihologic în momentele dificile. Nu primești nici un răspuns de la autorități, furnizorii nu dau oferta la care te așteptai, clienții întârzie să apară, cash-flow-ul se apropie de sold zero, angajații se comportă ca niște roboței teleghidați și fac greșeli, acestea sunt situațiile în care ai nevoie de un sprijin moral de la cineva care s-a confruntat cu situații asemănătoare în trecut și care te va ajuta să treci peste momente de cumpănă.
  10. Cunoaștere aprofundată nu doar a procedurilor ci și a modului în care sunt interpretate și aplicate de către autorități. Având experiența modului în care s-a derulat procesul de selecție a proiectelor câștigătoare, cunoscând anumite “reguli nescrise”, consultantul va ști în ce direcție trebuie să îndrume clientul pentru ca șansele sale de reușită să atingă cote maxime.
  11. Poate prevedea unele probleme – consultantul este și el de multe ori un antreprenor. Având în spate experiența  mai multor proiecte, consultantul gândește ca un antreprenor, ceea ce înseamnă că are capacitatea de a anticipa piedicile care pot apărea pe parcursul proiectului.
  12. Îți creează o imagine simplificată asupra unor aspecte cum ar fi cash flow-ul real al firmei. Antreprenorii nu se pot specializa în toate domeniile tangente afacerii lor, ceea ce este perfect normal. De exemplu, sunt rare cazurile în care un inginer cunoaște aprofundat contabilitatea. Apelarea la un consultant este soluția optimă pentru a gestiona domeniile pe care nu le stăpânești în întregime. Acesta poate explica într-un mod simplificat despre ce este vorba, iar antreprenorul va avea mai mult timp de alocat altor activități.
  13. Pune la dispoziție informație și documentație – în afară de cunoașterea foarte bună a programului pe care vrei să îl accesezi un consultant poate să îți ofere informații necesare elaborării documentației necesare în cadrul proiectului.
  14. Cunoaște nevoile tale complementare – poate să îți sugereze un contabil, un avocat, un partener, cu care a avut el însuși o experiență pozitivă, în urma căreia a rezultat o colaborare eficientă pentru toate părțile implicate.  
  15. Un consultant în finanțare pentru startup ar trebui să te pună în contact cu noile abordări în domeniu (antreprenoriatul este știință și artă, ar trebui să știe partea de știință).
  16. Preia din efortul tău și te lasă să te concentrezi pe alte probleme ale afacerii tale. O afacere la început este un munte de probleme în domeniul în care activezi.  
  17. Poate găsi surse complementare de finanțare a afacerii (business angel, programe, cum ar fi: Startup Plus, Startup Diaspora etc). La început de drum, în orice afacere este nevoie de o sumă mare de bani pentru echipamente, salariați, chirii etc. Multe finanțări se pot dovedi insuficiente pentru realizarea obiectivelor stabilite, ceea ce înseamnă că antreprenorul ar fi nevoit să găsească surse alternative de finanțare. Aici intervine rolul consultantului, deoarece acesta poate propune soluții eficiente, cum ar fi alte programe de finanțare sau business angels.
  18. Este la curent cu modificările legislative efectuate sau care ar putea sa apară. Una dintre principalele misiuni ale unui consultant este să fie la curent cu toate evoluțiile legislative, deținând probabil un abonament la un software legislativ care îi oferă acces la versiunile actualizate ale legilor, normelor etc.
  19. Te ajută să fii mai eficient cu o planificare mai bună a etapelor de parcurs. La prima vedere, înscrierea într-un program de finanțare poate părea înfiorătoare, din cauza procedurii complexe și a gradului ridicat de birocrație. În această etapă, prezența unui consultant poate fi salvatoare, deoarece acesta cunoaște foarte bine pașii de realizat, resursele necesare și intervalele de timp în care trebuie să se încadreze.
  20. Te motivează să mergi mai departe. De multe ori, prima cheltuială este avansul dat unui consultant (și un consultant bun rareori lucrează fără avans – dacă lucrează fără avans întreabă-te de ce, poate e slab și în căutare de clienți cu orice preț). La început, ești nevoit să suporți anumite cheltuieli, care pot fi uneori descurajante, iar aici intervine din nou rolul consultantului care va expune rezultatele ce se vor obține pe termen lung, câștigurile totale în comparație cu costurile necesare obținerii acestora, cele dintâi fiind considerabil mai mari, și astfel motivând clientul să continue demersul început, axându-se pe rezultatele, și nu pe obstacole.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.